-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10595 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پروندهء اعمال انسان دقيقاً از كي باز مي شود؟ از زمان مميّز شدن يا بلوغ ؟

تكليف هاي شرعي از زمان بلوغ بر انسان سنگيني مي كند. زمان بلوغ زماني است كه نوجوان به مرحله اي از رشد جسماني رسيده باشد كه بتواند مورد تكليف قرار بگيرد. علامت بلوغ يا رشد جسماني احتلام است . نوجواني كه در خواب محتلم شود, بالغ شده است . در اين زمينه به اين روايت نظر شما را جلب مي كنيم : درزمان خلافت خليفهء دوم (عمر بن الخطاب ) زن ديوانه اي را كه عمل زشتي انجام داده بود, نزد عمر آوردند. عمردستور داد او را رجم (سنگسار) كنند. علي 7مطلع شد و نزد عمر آمد به او گفت :

تكليف برداشته شده :

1 از بچه تا وقتي كه محتلم شود,

2از مجنون تا وقتي كه سالم شود,

3 از انسان خوابيده تا وقتي كه بيدار شود>.

بنابراين بچه تا به حدّ بلوغ نرسده , تكليفي ندارد. امّا آيا اگر كار خوبي يا عبادتي انجام دهد, براي او درپرونده اش ثبت مي شود؟

در پاسخ به اين سؤال بايد عرض شود كه بر اساس روايات , پرونده كودكان قبل از بلوغ براي انجام دادن كارهاي خير باز است . از رسول گرامي اسلام نقل شده است : هنگامي كه بچه را بيآموزد, خداوند او ومعلّم پدر و مادر او را مورد مغفرت و عفو خود قرار مي دهد>.(1)

امام موسي بن جعفر7از رسول خدا6نقل مي فرمايد: .(2)

امام سجاد7دستور مي داد بچه ها نماز مغرب و عشا را با هم بخوانند;(3) (يعني نماز عشا را زودتر از موعدي كه عرب ها مي خوانند, بخوانند).

امام صادق 7به ابوهارون فرمود: .(4)

اميرالمؤمنين 7فرمود: .(5)

علامهء مجلسي مي فرمايد: در اين كه عبادات بچه ها قبل از تكليف داراي ثواب و مشروع است يا فقط جنبه ءتمريني دارد, اختلاف است . شيخ طوسي و محقق و جماعتي از علما قول اوّل را قبول دارند و اين قول صحيح تراست . بنابراين عبادات بچه ها داراي ثواب است و استحباب دارد.(6)

پروندهء بچه ها و نوجوانان قبل از بلوغ براي انجام كارهاي خوب و مستحب باز است و براي آن ها و پدران ومادران و معلمان آنان ثواب نوشته مي شود.

(پـاورقي 1.بحارالانوار, ج 89 ص 257

(پـاورقي 2.همان , ج 85 ص 132

(پـاورقي 3.همان , ج 79 ص 364

(پـاورقي 4.همان , ص 328

(پـاورقي 5.همان , ج 85 ص 131

(پـاورقي 6.همان , ص 132

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.